SEO webteksten schrijven? Ja en nee.

Ja en nee? Verklaar je nader, hoor ik je zeggen. Nou, dat is heel eenvoudig. Voor wie is je website bedoeld? Voor (potentiële) klanten, toch? En dus schrijf je die websiteteksten ook voor hen. Niet voor Google dus. Hou dit alsjeblieft voor ogen als je schrijft voor het web. Vertel op je website precies dat wat je ook face-to-face zegt tegen een klant. En ook op de manier waarop. Wél is het handig dat je weet wat Google wil. Hou je aan een paar basisregels, dan is SEO webteksten schrijven niet moeilijk en zit je altijd goed. Ga je zelf de teksten schrijven? Lees dan zéker even verder.

Google en het schrijven van SEO webteksten

In mijn vorige blog gaf ik je al 10 tips hoe je zo’n websitetekst het beste aanpakt. In deze blog ga ik vooral in op Google en hoe je met zoekwoorden omgaat. Maar nogmaals: de bezoeker van je website is het allerbelangrijkste. Geen bezoekers, geen klanten, geen omzet. Uiteindelijk is dat ook niet best voor je ranking in Google. Heb je een site met veel ‘verkeer’ (veel bezoekers dus) én een heleboel lezers die langere tijd blijven ‘hangen’? Dan vindt Google jouw site waardevol. Hierdoor wordt de vindbaarheid ook beter.

10 tips voor succesvolle websiteteksten

Ken je mijn vorige blog met de 10 tips voor succesvolle websiteteksten al? Niet? Dan lees deze eerst even of kijk hieronder naar de tips. Heb je deze blog al gelezen en wil je nu weleens weten hoe het zit met Google? Skip deze tips en ga meteen naar het kopje Maak een lijstje met onderwerpen en zoekwoorden.

  1. Bepaal je doelgroep
    Wie is je lezer of klant? Je gebruikt heel andere taal voor pubers dan voor volwassenen bijvoorbeeld. De plank misslaan is wel het laatste waarop je zit te wachten.
  2. Wat is het probleem van je lezer? Wat zoekt hij? Verplaats je in hem.
    Benoem het probleem én daarna de oplossing. Jouw product of dienst is natuurlijk perfect om de klant te helpen bij het oplossen van zijn probleem. Bij punt 3 zie je 2 voorbeelden.
  3. Spreek je lezer rechtstreeks aan
    Schud je lezer wakker. ‘Jij hebt een softwareprobleem. Dat gaan wij nu voor je oplossen.’ Of ‘Ken jij ons middel X al? Dat werkt super. In no time is de groene aanslag op je tegels weg.’
  4. Schrijf eenvoudig
    Gebruik geen vakjargon of andere moeilijke woorden. Iedereen moet het snappen. En daarbij… zelfs knappe koppen houden meestal van duidelijke en vlot geschreven teksten.
  5. Hou het kort
    Mensen hebben het druk druk druk en willen graag acuut geholpen worden. Dus hou het zo kort mogelijk. En gebruik lekker korte zinnen.
  6. First things first
    De belangrijkste reden om te kopen of te bestellen zet je zo hoog mogelijk in je tekst. Bouw niet de spanning op zoals in een verhaal. Dan haken veel lezers vroegtijdig af.
  7. Maak de tekst overzichtelijk en dus scanbaar voor de lezer
    ‘Geen tijd, maar ik wil wel nog die website (die van jou dus) bekijken. Dat wordt dus koppen snellen.’ En wat is er dan fijner dat jouw website to-the-pointtussenkopjes heeft.
  8. Gebruik opsommingstekens
    Noem je een aantal voorbeelden of argumenten? Som ze dan op. Zoals ik hier doe. Dan wordt de tekst nóg overzichtelijker.
  9. Schrijf alsjeblieft foutloos
    Een tekst met een spelfout of zelfs meer dan een fout, kan echt niet. De inhoud van de tekst kan nóg zo goed zijn, met fouten erin daalt je betrouwbaarheid als professional enorm.
  10. Vergeet de o zo belangrijke call-to-action niet
    Zet je lezer aan tot bestellen, bellen of kopen. Dit is nu juist de reden waarom je de moeite hebt genomen om die tekst goed, overzichtelijk en zo kort mogelijk te schrijven. Toch?

Maak een lijstje met onderwerpen en zoekwoorden

Verplaats je in je bezoeker, je toekomstige klant. Dat las je ook al bij tip 2, maar nu ga je nog een stap verder. Wat zoekt hij? Welk probleem wil hij oplossen? En dus: welke woorden typt hij in op Google? Maak een lijstje. Stel je hebt een kapsalon. Wat wil jouw mannelijke klant dan? Hij wil zijn haren laten knippen en wat typt hij in? Ik gok ‘kapper’ of ‘haren knippen’. Nog beter is dat hij er een plaats bij zet. Nu heeft hij kans dat hij een kapper vindt in Rotterdam, omdat die hoger in Google staat. ‘Haren knippen Roermond’, is het meest voor de hand liggend. Bekijk ook eens de resultaten die Google zelf geeft onderaan de pagina. Die kun je samen – met je eigen lijstje – gebruiken in je tekst. Er is 1 maar: de tekst moet leesbaar blijven.

Vergeet de hometekst niet

Op veel websites staat weinig tot geen tekst op de homepagina. “Ik wil dat ze meteen een keuze maken voor een bepaalde dienst of een product.” Zo werkt het niet. Home is je voordeur, je visitekaartje, van je website. Zorg dat je bezoeker zich welkom voelt. En nee, hij moet het voelen. Schrijf het alsjeblieft niet. Welkom op de site van Pietje Pietersen uit Pietersga. Niet doen. Dat is toch logisch. Als een bezoeker niet welkom is, begin dan alsjeblieft niet aan een website! Wat je wel moet doen? Maak hem meteen duidelijk wat voor bedrijf je bent, waar je voor staat, wat je te bieden hebt en waarom dat hij bij jou moet zijn. Daarna maakt de lezer een keuze of hij verder klikt of weggaat. De hometekst moet dus staan als een huis.

Gebruik pakkende en zoekmachine vriendelijke paginatitels

De titel van je tekst is belangrijk voor je vindbaarheid. En moet ook meteen de bezoeker aanspreken als hij ‘binnenkomt’ op je website. Is het niet wat hij zoekt, klikt hij weg. Niet alleen de paginatitels zijn van belang. Ook de kopjes verderop in de tekst doen ertoe. Geef meteen een beetje info wat de lezer kan verwachten. En ook belangrijk: herhaal hier nog een keer het zoekwoord of een synoniem ervan. Dat doe je ook af en toe in de tekst zelf, naar niet too much. Dat helpt Google je website beter te ‘lezen’. Zo weet hij je beter te ‘plaatsen’ in de zoekmachine. Maar nogmaals: als je een zoekwoord beter weg kunt laten, omdat de tekst anders onleesbaar wordt, moet je dat doen.

Schrijf regelmatig nieuwe teksten op je website

Last but not least. Hou je website levend. Post regelmatig nieuwe items. Blogs werken heel goed. Zet een berichtje op social media met een linkje ernaartoe. Plaats de link naar de blog in je nieuwsbrief. Hoe meer bezoekers op je website, hoe meer potentiële klanten. Zoals ik al schreef: ook dit ziet Google als een plus. Je website heeft waarde voor anderen. En dus kom je hoger en hoger in de zoekmachine terecht. Gevolg: nóg meer bezoekers. Enzovoorts enzovoorts… Veel succes!

Ga je zelf aan de slag met SEO webteksten?

Of zeg je nu: heel duidelijk, Sylvia, maar ik weet echt niet waar ik moet beginnen. Laat jouw SEO teksten dan door PuntKomma schrijven. Ik zorg ervoor dat jouw teksten je bezoekers boeien én dat je tegelijkertijd Google tevreden houdt. Deal?